Személyes és üzleti adataink digitális biztonsága

Adatvédelem & Informatikai biztonság

Adatvédelem & Informatikai biztonság

Öt dolog, amit elrontanak az online áruházak

2017. május 12. - ITsec

Bár sokat javultak fogyasztóvédelmi szempontból az online áruházak, azért még mindig van jó néhány hiányosság, amelyeket notóriusan figyelmen kívül hagynak - derült ki a Direkt marketing Szövetség felméréséből. Megmutatjuk az öt leggyakoribb hibát, amit vétenek.

még mindig nem szabálykövetőek a webshopok

Kép: Pixabay

Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing, hogy felmérjék, milyen változásokon ment át adatvédelmi szempontból az e-kereskedelmi szektor az elmúlt 2 év alatt. Azt vizsgálták, hogy az adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak. A program célja, hogy felhívja a figyelmet az adatvédelmi szabályozás betartására, illetve a közelgő EU-s adatvédelmi rendeletre.

Az ágazat 3,35-ös átlageredményével nagyot javított a 2013-as eredményén, amely akkor 2,56 volt. A vizsgált oldalak jelentős része idén úgy teljesített, hogy az többségében már jó minőségű adatvédelmi tartalmat jelent, sőt voltak kifejezetten igényes és jól érthető tájékoztatók is.

A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről

  • A regisztrációs felületen nem alkalmaznak checkboxot az adatvédelmi tájékoztató elfogadására, és nagyon sok helyen linkről sem érhető el.
  • Kizárólag az ÁSZF vagy a „Felhasználási feltételek” részeként találhatóak meg az adatkezelési rendelkezések.
  • A hírlevél-feliratkozásnál nincs külön tájékoztatás, legtöbbször az általános tájékoztató vonatkozik rá, a feliratkozáskor viszont általában nem helyeznek el linket, ami erre mutatna.
  • Kapcsolatfelvétellel kapcsolatban nincs külön tájékoztatás, az általános tájékoztató sem tartalmaz utalást ilyen célú adatkezelésre, és a kapcsolatfelvételi felületről sem érhető el adatkezelési tájékoztató.
  • A tájékoztató kizárólag az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szabályainak megismétlésével teljesíti a tájékoztatási kötelezettségét.

Magasról tesznek a fogyasztóvédelemre?

Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak – állapította meg korábban az Európai Bizottság. A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában – Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat – tudatta a bizottság.

A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.

süti beállítások módosítása