Személyes és üzleti adataink digitális biztonsága

Adatvédelem & Informatikai biztonság

Adatvédelem & Informatikai biztonság

Junior-e a senior? Avagy mit tudhat a junoir, amiről fogalma sincs a seniornak?

2018. február 11. - ITsec

Forrás: 2018. február 05. 10:47 - Fóti Marcell NetAcademia

http://netacademia.blog.hu/2018/02/05/junior-e_a_senior_avagy_mit_tudhat_a_junoir_amirol_fogalma_sincs_a_seniornak?dashboard_position=125925008

aamaagdgaaoaaqaaaaaaaa80aaaajde4mmixztbhlwzkodqtndlkmi1hmjg3lwiyyzflywnkn2i1za.jpg

Junior-e a senior? Botrányosan fiatal Nagy Gergő kollégám tette fel ezt a kérdést, miután kiment egy céghez, hogy front-end fejlesztésről konzultáljon az ottani senior fejlesztőkkel.

Lenyűgözve tért vissza: ezek nem értenek semmihez!

Lefordítom: az adott cég senior fejlesztőinek halvány lila elképzelésük sem volt, hogy hogyan kellene manapság többplatformos, skálázható alkalmazást fejleszteniük. Mert amit tudtak, az talán ugyan még létezik, de összezsugorodott. Kell belőle valamennyi - de már csak egy csipetnyi. Helyét átvette az XY technológia - amiről ők szinte semmit sem tudnak.

Ez a cikk nem a frontend-fejlesztésről szól. Hanem például azokról a cégekről, akik lépten-nyomon senior fejlesztőket keresnek, nem tudván, hogy a seniort sok esetben egy a világra nyitott, haladó szellemű junior kenterbe veri, lealázza.

Hogy ne más telkére borítsuk a fertilizert, vegyük például az én esetemet. Én egy senior SQL-fejlesztő vagyok. Már akkor sarokba lettem szorítva, amikor jött a Code First-megközelítés a dotnetben, de ez még hagyján, mert ha nagyon akartam, még mindig piszkálgathattam az adatbázist kézzel. Akartam is! Az az enyém! Az adatbázistervezést azonban ezzel réges-régen kicsavarták a kezemből, és én tudom is ezt, hisz ennek már vagy 5-6 éve.

De jöttek az appok, a világméretű elérés, a freemium modellből származó irdatlan alapterhelés, majd erre rá a csúcsok, a rengeteg platform, és lassan kiderült, hogy az SQL Server nemhogy nem központi eleme egy ilyen rendszernek, hanem egyenesen egy porszem a gépezetben. HTML-generátorok, Angular, CDN-ek és cache-farmok, konténerek, bejelentkeztetési szolgáltatások és ezer egyéb réteg veszi le a terhelést a - már lassan tíz éve amúgy felhőben lévő, és akkor skálázhatónak kikiáltott - szerveroldali infrastruktúráról. Mert másképp nem megy. Mert másképp behal.

Aki a “régi” úton jár, az időről időre sorscsapásszerűen megbotlik. Ilyen például a NetAcademia rendszere. Én terveztem! :)

És én, mint senior SQL-guru, egy tejfölösszájútól tudom meg, hogy ha azt szeretném, hogy végre ne legyenek teljesítményproblémáink, akkor legalább a nagytömegű read-only adatelérést tegyük mán át FireBase-re (Google).

Ja, meg hagyjuk már, hogy az autentikáció mögött ugyanaz az SQL Server áll, mint a “rendes” adataink mögött, sőt, hagyjuk már a saját autentikációt békében pihenni, vannak erre kihegyezett rendszerek.

Ja, meg micsoda dolog, hogy szerveroldalon próbáljuk előállítani MVC-vel a weblapokat egy bármekkora szeverfarmmal, mert az be fog dőlni így is, meg úgy is. Donut cache? Ide nekünk egy frankó kis HTML-generáltort, meg egy CDN-t!

Felfogtam, megértettem. Hiába vagyok senior SQL-guru, az élet túllépett ezen, a hajdani “mindent főzzünk SQL-ből” helyét méretezési és teljesítményokokból átvette “Az SQL Servert maga Zeon, a föld alatt. The last human city” filozófia.

Lett tehát egy csomó olyan feladat, amihez ha kalapácsom van, és mindent szögnek nézek, akkor - ne engedjetek a közelébe!

Lassan esett le, de én már tudom. És pont azért tartott hosszú ideig, mert senior vagyok. Mert amihez értek, ahhoz én értek a legjobban, te meg itt HTML-ről süketelsz nekem, kispofám? 

És ez az a pont, ahol a junior előnyt élvez a seniorral szemben. Eleinte nem tud ugyan semmit, de nem is köti semmi. Kész befogadni az újat, és nem rágódik azon, hogy a régivel mi lesz. A gondolkodását nem köti semmiféle olyan régi “igazság”, ami már egyáltalán nem igaz. Mi sokkal inkább nyitott szellemű juniorokat keresünk, mint guruvá aszott seniorokat, akikkel minden egyes régi, megdőlt igazság belátásáért harcolni kell.

Van egy csomó “palackba zárt” senior, aki nem tud semmit, de azt sem tudja, hogy nem tudja. Én is onnan jövök, tudom, miről beszélek. Aki el sem tudja képzelni, hogy a “világ vasfoga elrepült felette”, hogy egy igen költői képzavarral éljek. Ők azok a seniorok, akiknek az alapos tudása a mai világban rémisztően kevés. És - csakúgy, mint én még egy éve is! - tárgyi tudástól el nem vakított éleslátással hoznak meg a cégek működését hosszútávon súlyosan korlátozó döntéseket.

Igen, rengeteg senior sajnos junior. Én bevallottam magamról. Te mit gondolsz?

süti beállítások módosítása