Személyes és üzleti adataink digitális biztonsága

Adatvédelem & Informatikai biztonság

Minden negyedik cég veszélyben van

2017. május 09. - ITsec

Forrás: 2017. január 19. csütörtök - 11:06 / piacesprofit.hu

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/minden-negyedik-ceg-veszelyben-van/

Kétszer annyi fénymásoló és nyomtató található a hazai kkv szektorban, mint például iratmegsemmisítő – derült ki egy friss kutatásból. Ráadásul a kkv-k 25 százalékánál nincs semmiféle szabályozás a bizalmas információkat tartalmazó dokumentumok kezelésére, így elmondhatjuk, hogy a magyar kis- és középvállalkozásoknak egynegyede veszélyben érezheti magát.

egyre gyakrabban támadják meg a cégeket

Kép: PP

Az év vége és a január a nagy rendrakások és selejtezések ideje az irodákban is, és gyakran ebben az időszakban dőlnek el az új beszerzések. A Fellowes Hungary által megrendelt, reprezentatív kkv kutatásból kiderült, hogy míg szinte minden cégnél megtalálható fénymásológép és nyomtató, addig a kkv-knak csak a fele rendelkezik iratmegsemmisítővel, ami pedig nagyban hozzájárulna a biztonságos cégműködéshez.

Arra is rávilágított a felmérés, hogy az irodai gépek kiválasztásánál nem vagyunk feltétlenül körültekintőek, hiszen a cégek 95%-a csakis az ár alapján dönt, miközben a költséghatékony és zavartalan működéshez olyan szempontok is döntően hozzájárulnának, mint a szükség esetén igényelhető cseregép, a könnyen elérhető szerviz vagy a vásárlás előtti tesztelés, ami valóban az igényeknek megfelelően meghozott, tudatos döntést segíthetné. Pedig a tapasztalat azt mutatja, hogy a legkorszerűbb és legjobb irodai berendezés is okozhat bosszúságot, ha nem felel meg az adott cég és az ott dolgozók igényeinek.

Amire nem ártana gondolni beszerzés előtt

Nem mindegy például, hogy mekkora kapacitású vagy milyen zajszintű gépet választunk, attól függően például, hogy külön helyiségbe vagy az egyterű iroda közepére szánjuk-e. Tudnunk kell, hogy körülbelül hányan és milyen gyakran fogják használni az adott berendezést, és persze még számos szempont van, amit végig kéne gondolni vásárlás előtt.  Az elérhető szerviz, a csere- és tesztgép fontosságát is csak a kkv-k fele tartja szem előtt a beszerzéseinél, miközben könnyű belátni, hogy a kedvező ár semmit sem ér, ha meghibásodás miatt napokat, sőt heteket kell várni a javításra. Sok gondot okozhat a kapcsolattartó hiánya, gyakran nem kevés utánjárással lehet csak kideríteni, hogy kihez kell fordulni, ez különösen a sokszor külföldről származó készülékeket árusító online vásárlásokra jellemző.

Olyat is tudnak a takarítók, amit nem kéne
Túl sok mindent árul el rólunk a szemetünk – derült ki a Fellowes friss kutatásából, amelyet takarítócégek körében végeztek el. A vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy a szakszerű megsemmisítés hiányában bizalmas, személyes, illetve fontos üzleti adatokhoz lehet hozzáférni takarításkor.

Természetesen érthető, hogy az irodai beszerzéseknél – ahogy egyébként a háztartási gépeknél is – döntő az ár. Az egyéb szempontok fontosságát jelzi, hogy ha az alapár elfogadható, akkor a cégek 75%-a már hajlandó lenne némi többletet fizetni a kiegészítő szolgáltatásokért, elsősorban a hosszabb garanciális időért, az elérhető szervizért, illetve a cseregépért. Sokan kiemelték a kapcsolattartást is, azt, hogy lehessen tudni, kihez kell fordulni probléma vagy kérdés esetén. A háztartási gépekkel ellentétben az irodai készülékek kiválasztásánál többet nyom a latba a szakértő segítség és az előzetes kipróbálás lehetősége is.

„A nem megfelelő iratkezelés súlyos visszaélésekre adhat alkalmat, ami valós anyagi és reputációs veszélyt jelent az adott vállalkozásra” – mondja Kreutz László, a Fellowes Hungary ügyvezetője a Védje adatait! kampányhoz készült korábbi kutatások eredményeire alapozva. „Az a legfontosabb, hogy minden cég, a pár főt foglalkoztató családi vállalkozások is hozzák létre a saját szabályzatukat, amelyekkel a bizalmas irataikat tárolják. Szabják meg pontosan, hogy ki férhet hozzájuk és határozzák meg a leselejtezés és megsemmisítés rendjét. Ez utóbbi már egy pár tízezer forintos iratmegsemmisítővel megoldható a kisebb cégeknél. A beruházás összege eltörpül ahhoz képest, amekkora biztonsági kockázatot jelent a nem megfelelő iratkezelés, az, ha az irodában szanaszét hevernek, a kukában landolnak és esetleg illetéktelen kezekbe kerülnek a bizalmas információkat tartalmazó dokumentumok.”

Nyolc jó tanács, amivel elkerülhető az adatlopás